Relativism si libertate

Care este de fapt problema antimanelistilor? Pana la urma nu-i treaba magarului de unde beau oile apa sai mai direct spus cainele moare de drum lung…

Ca simplu observator al obiceiurilor culturale ale romanilor am remarcat ca antimanelistii se confunda cu habotnicii practicanti ortodocsi care-si dau duhul pe la diferite procesiuni religioase. Ambelor categorii le poti demonstra eroarea fundamentala de gandire in care se afla pentru a observa cum si antimenelistii si credinciosii se intorc la locul comun si plin de clisee pe care il populeaza fara a gandi o clipa ca s-ar putea sa se insele.

Logica antimanelistilor este una simplista, vad in alb si negru, nuantele nu exista, ceilalti nu exista, exista doar ei. Pentru ei, libertatea umana este libertatea de a alege intre rock, house, punk sau pop. Unul din cliseele des folosite impotriva manelistilor este acela ca sunt inculti, in comparatie cu ei care sunt oameni cititi. Tocmai faptul ca sunt oameni cititi ar trebui sa ii faca sa inteleaga pe deplin conceptul de libertate. Ar trebui sa gandeasca simplu ca ei pot asculta liberi genul de muzica pe care-l prefera datorita faptului ca pana acum nu a indraznit si nu a venit nimeni sa le interzica acest lucru sau, mai rau, sa le doreasca moartea. Intrebarea legitima este de ce vor antimanelistii sa procedeze astfel cu manelistii? Free to choose, liber de orice constrangere sa alegi ceea ce vrei sa faci, sa asculti, sa mananci, sa porti, asta este genul de libertate pe antimanelistii nu il inteleg.

Existenta manelelor are si o ratiune economica. Din perspectiva celui mai pur liberalism, pe o piata libera este loc pentru orice produs si orice serviciu care se cere. Evolutia sociala are la baza aceasta piata libera, indivizii fiind liberi sa creeze si sa achizitioneze produse si servicii. In lipsa acestei libertati, in conditiile in care cineva impune din afara pietei libere ce sa se consume si ce sa se produca, oamenii devin limitati, constransi sa se dezvolte in interiorul anumitor regului ceea ce nu are cum sa duca la progres social.

In fond, crtica manelelor este indreptatita, insa cand o facem nu trebuie sa ne lasam pacaliti de aparenta facilitate a acestui demers. Inainte sa criticam trebuie sa intelegem exact ceea ce se intampla, nu putem vorbi din auzite sau din povesti. Ca sa poti critica manelismul trebuie sa fii pregatit, pentru ca odata cu manelismul vin o intreaga serie de probleme conexe. Singura critica de substanta pe care o poti face manelistilor este cea din perspectiva conservatoare. Celelate critici, facute de cele mai multe ori de rockeri vamaioti consumatori de distractii standard si adepti ai nonconformismului la pet (dupa cum spune un notoriu stangist radicalizat) sunt false.

Disparitia marilor meta naratiuni a dus la instaurarea relativismului in modul de gandire si de actiune al oamenilor. Nu-i frumos ce e frumos, e frumos ce-mi place mie a devenit regula dupa care vietuim.

Un comentariu »

  1. VanGhelie said

    La manele inainte, la rockoi inapoi !!! Ba dastept baiat mai iesti. Ma gandesc sa te iau in partid. Ce zici? Tragem niste para(va)nghelii cu marii idoli ai muzicii, da zici ce-i aia. Tot inainte mosule!
    P.S. O stii p-aia cu doi cai frumosi?

RSS feed for comments on this post · TrackBack URI

Lasă un comentariu